אלה שלושת הנושאים שעוררו הכי הרבה עניין בתחום הנדל"ן בשנה החולפת

בכל סוף שנה אזרחית ומעט לפני שחדשה מתחילה, נוהגים לערוך סיכומים של השנה החולפת, בנושאים שבלטו ועוררו את דעת הקהל בארץ.

 

שלושה מהנושאים שבלטו בשנת 2019 הם המשכנתאות, תמ"א 38 ומחיר למשתכן ואין בזה פלא, שכן תחומים אלו משיקים אחד לשני ונוגעים היישר בכיס של כולנו.


משכנתאות ב- 2019

מנתונים שהגיעו לרשויות מבנק ישראל עולה, כי 2019 הייתה שנת שיא, בהיקפי הבקשות למשכנתאות עבור מגורים, כתוצאה מפרויקטים של מחיר למשתכן וחוסר היציבות הפוליטית בארץ. ניתן לבחון את הנתונים עפ"י הפרמטרים הבאים:

  • נפח עסקאות שבוצעו. נראה גידול של כ- 8% לעומת שנה שעברה.
  • עליות מחירי הדיור. כתוצאה מעליית המדד מתחילת 2019 ב- 2.6%
  • גידול משמעותי בלקיחת משכנתאות.


הסיבות לעליות שאנו רואים, הן עקב המצב הפוליטי בארץ, אין ממשלה, אין כנסת מכהנת והאזרחים מבקשים לרכוש דירות. סיבה נוספת, קשורה להיקפי הפרויקטים של מחיר למשתכן ורכישת יחידות הדיור ע"י הזוכים השונים בהגרלות שנערכו, יותר מ- 10,000 משכנתאות נחתמו במסגרת מחיר למשתכן, זהו שיא של 4 השנים האחרונות.


תמ"א 38 הסוף?

רבות נאמר על נפלאות ויתרונות תמ"א 38 לסוגיה:

  • חיזוק המבנים והבניינים הישנים: הבניינים שנבנו לפני 1980 ללא תקן בטיחות לחיזוק מפני רעידות אדמה ותמ"א טיפל בנושא חשוב זה באופן אופטימלי.
  • בניית ממ"ד: דיירי התמ"א מקבלים הטבות שונות והחשובה מכולן היא בניית ממ"ד תקני, הגורם לבני הבית לתחושת ביטחון במצבי חירום.
  • העלאת ערך הנכס: פועל יוצא משיפור איכות חייהם של הדיירים, עקב הוספת ממ"ד, מרפסת, שיפוץ הלובי והמדרגות (ועוד שדרוגים שמסוכמים מראש עם הקבלן המבצע מול דיירי הבניין), הוא העלאת ערך הנכס ב- 30% לערך.

למרות יתרונותיה הברורים של תכנית התמ"א, חסרונותיה ואופן הוצאתה לפועל, עלו עליהם שכן, עפ"י מינהל התכנון, מרבית הפרויקטים, בוצעו באזור המרכז ובערים היקרות (והמשתלמות יותר ליזם/ קבלן), מה שהחליש עוד יותר את הפריפריה, שנותרה ללא מיגון באזורים הרגישים ולכן, גיבשו במועצה לתכנון ובנייה, בסוף 2019 החלטות לשינוי המדיניות בפרויקטים השונים של התחדשות עירונית, מתוך כוונה לסיים אותם עד 2022 ובמקומם יגובשו תכניות חדשות עדכניות, אשר יעניקו סמכות לרשויות המקומיות, לגבות היטלי השבחה מפרויקטים של התחדשות עירונית, כמו גם, תמריצים ליישום התכנית, בעיקר בפריפריה. 


מחיר למשתכן. זה טוב לנו?

"סוף מעשה במחשבה תחילה" ונדמה כי כוונת המשורר (שר האוצר היוצא, משה כחלון), מעט התפספסה. מנתונים שהועברו מטעם משרד האוצר עולה כי תושבים הרוצים לשדרג את דירתם לגדולה יותר, נתקלים בקושי בבואם למכור את הדירה הנוכחית, שכן צעירים רבים מחכים להגרלות של מחיר למשתכן ואינם מעוניינים לרכוש דירות שאינן חדשות. בולטת התופעה בעיקר, בפריפריה, שם משך הזמן למכירת דירות זולות (ישנות) – מתארך יותר משהיה בעבר, מכיוון שפרויקטים של מחיר למשתכן באזורם, הורידו את המחירים לדירות חדשות והכדאיות של אלו הישנות- פוחתת ולא משתלמת לרוכשים. האם מגמה זו תימשך גם לתוך 2020?

 

כל שנותר לקוות הוא כי אלו המוציאים לפועל את תכנית מחיר למשתכן, יסיקו מסקנות, כך שגם המחשבה, הכוונה והתוצאה, יפגעו במטרה הרצויה באופן האופטימלי המרבי.